Kettingonderhoud ATB

Na mijn redelijk dramatische ervaringen met de Bart Brentjens Challenge 2009 ben ik me toch af gaan vragen hoe ik mijn fiets nu moet gaan onderhouden. En vooral, wat ik anders moet gaan doen. Laten we maar eens beginnen met het onderhoud van de ketting, tandwielen en derailleurs.

Ik heb mezelf wat vragen gesteld. Hoe maak ik een ketting schoon? Wat is het beste schoonmaakmiddel en smeermiddel van een ketting? Wanneer is een ketting versleten? Hoe voorkom ik dat je ook je cassette en voortandwielen moet vervangen? Na een avondje surfen heb ik dan een systeem voor mezelf bedacht, hieronder uiteengezet.

Hoe maak ik een ketting schoon? En met wat voor schooonmaakmiddel? De meningen zijn verdeeld, zoals zo vaak. De uitersten zijn: alleen met water versus met benzine of een ander sterk oplosmiddel zoals thinner. Daar tussen in zit dan een een sopje van dreft of speciale schoonmaakmiddeltjes voor kettingen. Er zijn een aantal posts gevonden van mensen die een reactie hebben van de leveranciers. Mijn conclusie op basis van deze artikelen is: tuinslang met water, licht sopje van dreft, oppervlakte vuil verwijderen met spons. Het eventuele zand dat in de ketting zit, krijg je er met een borstelsysteem niet uit en het risico is dat je het er alleen maar insmeert.

Wat is het beste smeermiddel? Het gaat hierbij vooral of het smeermiddel de krachten aankan. Olie is niet sterk genoeg; het beste is iets met wax en grafiet dat dan in de schakeltjes indringt. Een aardige tip die ik vond is het uitkoken van de ketting, bijvoorbeeld in Denicol Chain-Grease. Verder zie ik vele positieve reacties over het gebruik van Supreme Black.

Wanneer is een ketting versleten? Een hele aardig artikel van Ton Verbeek over kettingonderhoud vind je een aardige methode om de lengte van ketting te meten over 12 schakels. Bij een nieuwe SRAM PC-971 ketting meet ik 132.3 millimeter. Volgens hetzelfde artikel mag de ketting over 12 schakels niet langer zijn dan 132.6 mm. Je heb natuurlijk wel een schuifmaat nodig om goed te kunnen meten.

3-kettingen methode? Op de site van Supreme Black staat een heel interessant artikel: de 3-kettingen methode. Het pleidooi is simpel: gebruik 3 kettingen en rouleer ze. Hang ze aan spijkertjes naast elkaar en vervang na iedere fietstocht de ketting. Met SRAM powerlink is dit ook heel eenvoudig te doen (mits je een goed tangetje hebt). Dit artikel pleit om de kettingen te vervangen zodra ze 0.3% slijtage vertonen. Mijn nieuwe SRAM PC-971 ketting is nieuw 132.3 mm, dus met 0.3% slijtage moet ik alle kettingen vervangen zodra ze 132.7 mm zijn.

Mijn methode…. is dus simpel: ik heb 3 x SRAM PC-971 gekocht, een potje Supreme Black en een notitieblokje. Bij iedere fietsbeurt vervang ik mijn ketting en noteer ik: datum, kilometers, omstandigheden waaronder de tocht is gereden. Kijken hoe lang ik met de cassette kan doen…

Plaats een reactie